Blog: Van dicht klappen naar meer zelfverzekerd zijn tijdens een sollicitatiegesprek

SiW_1200x628_Social_6
francis zwp

Blog: Van dicht klappen naar meer zelfverzekerd zijn tijdens een sollicitatiegesprek met behulp van een Sterk in je Werk coach

Sterk in je werk biedt je gratis steun bij het zetten van een volgende of nieuwe stap in je carrière. Samen met een ervaren onafhankelijke loopbaancoach kijk je naar jouw situatie en waar je kansen liggen. Zo heeft Eddy samen met loopbaancoach Francis Stroes gekeken naar manieren om anders met zijn onzekere gevoel om te gaan tijdens gesprekken en naar meer zelfvertrouwen toe te groeien. In onderstaande blog lees je hoe Eddy samen met Francis aan de slag is gegaan.

Situatie

Eddy is een man van eind 40 en is gelukkig samen met zijn vriend en hond. Edddy kwam dit traject tegen via zijn oud collega. Zijn ouders waren vroeger ook altijd werkzaam in de zorg en zijn beide recent overleden. Eddy is een multi talent, heeft zowel kennis van techniek als sociale vaardigheden waarbij hij zijn rol als gastheer goed vervuld. Hij loopt er tegenaan dat hij soms zo onzeker kan worden van sollicitaties. Laatst was hij op gesprek en zijn gesprekspartner vroeg wel vier keer waarom hij zo goed zou passen in deze rol. Eddy had voor zijn idee het toch wel goed uitgelegd, toch? Hij werd onzeker en voelde dat hij gaandeweg grip op het gesprek kwijt raakte. De baan heeft hij niet gekregen. Eddy wil graag in gesprek hoe om te gaan met ongemakkelijke gesprekken en hoe hij juist weer meer grip kan krijgen als het zo anders loopt. Het Sterk in je werk-traject bood hem een uitweg.

Startgesprek

Eddy vertelde me meer over het ongemakkelijke gesprek dat hij laatst had gehad. Hij is een hoog sensitief persoon en snel gevoelig voor stemmingen, omgevingen en reacties. Hij klapte dicht nadat voor de vierde keer werd gevraagd waarom de organisatie hem zou moeten kiezen. En dat nare gevoel, dat wilde hij niet meer. Hij wilde graag zichzelf zijn en dat laten zien in het gesprek. Er is een verschil tussen hoog sensitief en hoog gevoeligheid. Een korte toelichting is dat bij hoog sensitiviteit je zintuigelijk bewuster bent. Ook is het aangeboren. Hoog gevoeligheid is niet aangeboren en hierbij kun je vaak minder goed prikkels filteren. Je kunt allebei zijn of één van de varianten. De mate waarin je het bent hangt ook sterk af van de omgeving waarin je leeft en beweegt. Eddy was zich hier deels van bewust.

Het viel ook niet mee, het verlies van beide ouders was nog recent. Erkenning dat het stukje rouw en verlies nog wat langer de tijd nodig had was voor Eddy even nodig om er op dat moment ok mee te zijn. Had hij een fijn iemand om hierover te praten? Soms wel en soms niet. Ik had Eddy de luisterlijn aangereikt voor als het hem een keertje te hoog zat allemaal. Getrainde vrijwilligers met een fijn luisterend oor op het juiste moment.

Sollicitatie spelregels

Solliciteren is soms lastig en kan aan de andere kant ook juist nuttig en een verrijking zijn. Ook al hoeft het niet meteen tot een baan te leiden. Een vraag waar je je op kan voorbereiden is welke meerwaarde je bent voor de organisatie. Waar ben jij een oplossing voor en waarom? Hierop een kort en bondig verhaal neerzetten kan al verhelderend helpen. Eddy wilde graag zichzelf zijn en raakte tijdens ons gesprek vaak verstrikt in zijn eigen woorden waardoor het minder duidelijk overkwam wat hij precies wilde vertellen. We gingen er mee aan de slag met de STARR methode. Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Deze methode geeft een handige kapstok om de kern van een (werk)situatie te verwoorden. Online is hier volop informatie over te vinden. Kwestie is, lukt het je ook om het zo te oefenen? Eddy en ik gingen praktisch aan de slag. Eddy verloor zichzelf vaak in details waardoor de hoofdlijnen en zijn meerwaarde minder zichtbaar werden. Door een koppeling te maken met de drie belangrijkste waarden vanuit een vacature en deze te koppelen aan een aantal van Eddy’s kwaliteiten, talenten en vaardigheden werd steeds beter verwoordbaar waar Eddy de passende oplossing voor was. Eddy begon zich steeds meer te realiseren dat dicht bij zichzelf blijven heel goed kon tijdens gesprekken als hij maar de essentie bleef verwoorden. Dat was echt een eye-opener voor hem.

Verbindende communicatie

Bij de start van verbindende communicatie is het de vraag hoe communiceer je eigenlijk fysiek en mentaal met jezelf? Hoe zit je erbij? Gespannen met benen over elkaar of iets meer ontspannen met de benen losjes naast elkaar en goed de voeten op de vloer? Waar zit de ademhaling? Hoog in de borst of lukt het om meer naar de buik te ademen? Samen met Eddy zijn we oefeningen gaan doen waardoor Eddy bewust werd om zijn lichaam meer te ontspannen, zowel in verbaal en non-verbale houding als in ademhaling.

Omdat de communicatie minder vlot verliep had ik Eddy het 4-stappenplan van verbindende communicatie van Marshall Rozenberg kort toegelicht. Waarnemen, gevoelens uiten, behoefte(n) onderkennen en verzoeken tot actie. Eddy gaf aan dat hij zich hier minder in kon vinden. Hij klapte juist dicht en was hierdoor eigenlijk niet in staat om aan te geven dat hij, na vier keer dezelfde vraag, het ongemakkelijk vond worden. Ook dat is heel logisch tijdens zo’n moment waarop je in korte tijd elkaar en de organisatie aan het verkennen bent. Wel was Eddy blij met het inzicht dat hij ook tegenvragen kon stellen. Als na drie keer nog een vierde keer dezelfde vraag komt, dan kun je gerust een tegenvraag stellen. Het belangrijkste is een vraag die bij jou past. Bij Eddy paste de tegenvraag welke indruk tijdens de antwoorden van de andere drie vragen achter was gebleven. En welke meerwaarde zijn gesprekspartner hem zag vervullen. Ook de vraag wat er nog nodig was om deze meerwaarde wel goed te volbrengen paste bij Eddy. Dat gaf hem meerdere mogelijkheden om meer gelijkwaardigheid in het gesprek te creëren.

Meer zelfvertrouwen

We hadden wat langer de tijd genomen tussen de gesprekken in zodat hij daadwerkelijk met sollicitatiegesprekken kon oefenen. De laatste keer was met een vrouwelijke contactpersoon, waarbij de klik en de setting al meteen anders was. Zij had niet vier keer gevraagd waarom ze voor hem zouden moeten kiezen. Het voelde natuurlijker. Het samen oefenen met uiteenlopende praktijkvoorbeelden had hem geholpen. Hij kon beter laten zien aan de hand van het STARR model waar en hoe zijn meerwaarde andere organisaties ook al hadden geholpen. Ondanks dat hij het ook dit keer goed warm had en genoeg spanning voelde. Alleen het neerzetten van zijn beide voeten op de grond voelde al zo anders. Het neerleggen van zijn gevouwen handen losjes in zijn schoot maakte hem meer bewust van zijn ademhaling. Het gesprek was een stuk fijner gegaan waardoor hij met de afmelding, dat hij het toch niet was geworden, beter om kon gaan. Een paar maanden later mailde Eddy me enthousiast. Het had even geduurd en het was hem tóch gelukt om bij een fijne instelling in de flexpool opgenomen te worden als receptionist en gastheer.

*Situaties komen overeen met de praktijk, namen en concrete ervaringen vanzelfsprekend niet.

Klinkt bekend?

Komt het verhaal van Eddy je bekend voor? Of ben je er door geïnspireerd? Ervaar zelf de voordelen die een loopbaancoach jou kan bieden. Kijk op sterkinjewerk.nl voor meer informatie en meld je aan!